Friday 22 February 2013

^_^ CINTA OH CINTA ^_^

                                                 ~ KAWAL DIRI DARIPADA MARAH ~

1-Jangan campuradukkan hal kerja dan peribadi , nanti ada bom yg akan meletup , apabila       bom yang akan meletup , apabila bom meletup bermakna Perang Dunia Kedua akan
    bermula ..    

 2-Pastikan kamu mendapat rehat yang cukup sebelum kamu dan si dia berbicara . Apabila keletihan itu masih ada , kamu akan rasa nak marah orang sahaja .

 3-Cuba kamu tarik nafas dalam-dalam dan hembuskan dengan kuat . Pastikan kamu tanamkan ddalam minda dengan menyatakan kamu tidak mahu mencari masaalah dengan pasangan .

 4-Bawalah bertenang saat perbalahan kecil itu baru bermula . Kamu perlu bijak mengawal situasi . Jangan mudah melatah .

 5-Ceriakan diri kamu sweperti hari-hari sebelumnya Keceriaan itu boleh membuatkan kamu alpa kepada perkara-perkara yang tidak sepatutnya .

 6-Saat ingin marah , p;ejamkan mata dan bayangkan kamu sedang melalui saat-saat yang menggembirakan bersama si dia . Sekiranya keadaan tidak mengizinkan , cukuplah hanya membawa fikiran kamu merawang jauh . Sekurang-kurangnya ia akan memberi sedikit ketenangan dalam diri kamu .


7-Fikirkan kesan buruk sekiranya kamu melepaskan kemarahan . Apakah tindakan kamu itu akan meninggalkan kesan negetif yang akhirnya akan memusnahkan hubungan kamu dan si dia ? Sekiranya ya , baik kamu fikirkannya kembali .

 8-Cuba letakkan diri kamu sebagai orang yang akan kamu marahi itu . Fikirkan juga tentang kasih saying , kebaikan dan pengorbanan si dia yang pernah dilakukan terhadap kamu .                                                                                                                                               

No comments:

Post a Comment