Wednesday 13 March 2013

~ 12 RAHSIA UNTUK BAHAGIA ~


ASSALAMUALAIKUM WBT …
K laaa .. ari nie Eynah Nk k0nsi pasal …..( tEng0K bawaH tuu )

~ 12 RAHSIA UNTUK BAHAGIA ~

*memulalakan hari dgn senyuman mampu menceriakan hidup kamu sepanjang hari walaupun kamu dilanda pelbagai masalah . Selain iti , senyuman kamu juga dapat membuatkan 0rang lain rasa senang dan bahagia di samping kamu . Pujangga ada mengatakan “Senyuman iyu kelopak , ketawa itu bunga yg sempurna kembangnya ’’ . Jadi , kenapa kamu kedekut utk membuat itu semua setiap hari ?? Tidakkah kamu terfikir bahawa senyuman dan ketawa sebenarnya dapat membuatkan diri kamu bahagia selalu . Mari baca kelebihan yg kamu peroleh jika kamu senyum dan ketawa selalu …

1- Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman serta dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga h0rmon-h0rmon dalam badan .

2- Apabila kamu senyum , badan turut tersenyum dan menganggap kamu berada dalam situasi yg gembira . Ini benar kerana ada kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yg melalui sinus ke 0tak .

3- Apabila senyum , kamu hanya menggunakan 17 otot muak berbanding 43 otot ketika mengerutkan dahi . 0leh sebab itulah mereka yg suka senyum dan ketawa dikategorikan awet muda .

4- Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka . Ia mempunyai kaitan dgn penghasilan endorphin dalam 0tak yg mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan sese0rang itu rasa lebih selesa dengan keadaan dirinya .

5- Apabila kamu rasa gembira setiap masa , paras h0rmon epinefrin , k0rtisol dan dopamine yang ada kaitan dengan tekanan akan berkurangan .

6- Kajian menunjukkan 0rang yang ketawa 100 kali dalam temp0h 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular(daya tahan) sama seperti bersenam 10 minit . Ini disebabkan secara semula jadinya apabial kamu senyum dan ketawa dengan riang , tekanan darah serta degupan jantung anda akan meningkat seperti 0rang yang sedang berlari .

7- Ketika kamu ketawa , sel pembunuh tum0r dan virus semula jadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon(protein melawan penyakit) , sel T (yang penting utk sistem pertahanan badan) dan sel B(yang menghasilkan antib0di melawan penyakit) .

8- Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi fungsi usus , sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrien dalam badan . Ada juga yg percaya ketawa boleh membakar kalori seperti anda bersenam beberapa minit .

9- 0leh itu , jangan kedekut dengan senyuman , walupun pada orang yang tidak dikenali dan jika mampu ketawa dalam keadaan tegang , adalah lebih baik .

10- Senyum dan ketawa juga b0leh menambah kemasukan 0ksigen dalam darah , secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan . Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan , kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung .

11-Utk mereka yg redha dengan penyakit yg dihadapinya , senyum dan ketawa juga adalah ubat yg terbaik . Apabila anda sentiasa ‘ringan’ mulut memberikan senyuman dan ketawa utk meriangkan diri ia mampu memberikan tindak balas yg lebih baik daripada rawatan sekali gus boleh menjadi salah satu proses penyembuhan penyakit .

12- Senyum dan ketawa memperbaiki fungsi otak dan melegakan tekanan . ketawa akan merangsang kedua-dua belah 0tak dan ini meningkatkan keupayaan utk belajar dan menguatkan memori . Ia melegakan ketegangan psikologi ; membuatkan 0tak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru ..

No comments:

Post a Comment