Friday 1 March 2013

~ MUTIARA DOA ~


~ MUTIARA DOA ~
DOA BANGUN TIDUR
“Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami selepas mati(tidur) kami dan kepada-Nya kami kembali . Segala puji bagi Allah yang mengembalikan roh kepadaku dan menyihatkan jasadku .”


DOA KETIKA MENDENGAR BERITA
“Dengan nama Allah(dalam keadaan)naku menyerah diri kepada Allah , tiada daya upaya(dalam segala urusan) melainkan dengan Allah jua .”

DOA MASUK RUMAH
“Ya Allah! Kami minta daripada Engkau kebaikan rumah yang kami masuki dan kebaikan rumah yang kami tinggalkan , dengan nama Allah kami masuk keluar rumah , dengan nama Allah kami keluar rumah dan kepada Allah Tuhan kami , kami berserah diri kepada-Nya .”

DOA KETIKA MELIHAT DIRI DI CERMIN
“Segala puji bagi Allah yang memperbaiki diriku , perbaikilah budi pekertiku .”

DOA MENOLAK GANGGUAN SYAITAN KETIKA S0LAT
“Ya Allah! Aku berlindung kepada Engkau daripada gangguan syaitan dan aku berlindung kepada  Engkau wahai Tuhan dari kedatangan mereka .”

DOA UNTUK IBU BAPA
“Ya Allah! Ampunilah aku dan ibu bapaku dan kasihanilah keduanya sebagaimana mereka mengahihiku sejak kecil .”

DOA KEBAHAGIAAN KELUARGA
“Wahai Tuhan kami! Berikanlah kami ister , anak cucu kami semua menggembirakan hati dan jadikanlah kami sebagai ikutan orang bertakwa .”

DOA MOHON SUPAYA DIRI DAN KETURUNAN DIJADIKAN 0RANG YANG TETAP MENDIRIKAN SOLAT

“Ya Tuhanku , jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat , Ya Tuhan kami , perkenankanlah doaku .”

DOA MOHON ANUGERAH KETURUNAN DAN WARIS YANG BAIK
“Ya Tuhanku , janganlah Engkau membiarkan aku hidup se0rang diri dan Engkaulah pewaris Yang Paling Baik .”

DOA MOHON  ANUGERAH  ISTERI DAN KETURUNAN YANG MENYENANGKAN HATI
“Ya Tuhan kami , anugerahkan kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati(kami) dan jadikanlah kami iman bagi 0rang-orang yang bertakwa .”

DOA MEMOHON KEAMPUNAN ATAS KESALAHAN MEMINTA SESUATU YANG TIDAK DIKRTAHUI HAKIKATNYA

“Nuh berkata ,”Ya Tuhanku , sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dan memohon kepada Engkau sesuatu yang aku tiada mengetahui hakikatnya .Dan sekiranya Engaku tidak memberi ampun kepadaku , dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku , nescaya aku akan termasuk orang-orang yang rugi .”

DOA MOHON DIBERI KESABARAN
“Ya Tuhan kami , limpahkanlah kesabaran atas diri kami dan kukuhkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap orang-orang kafir . “(Surah al-Baqarah ayat 250)

 DOA MOHON  KETETAPAN  IMAN

“Wahai Tuhanku , berikanlah kepadaku iman yang kuat dan keyakinan yang tidak lagi di pengaruhi kekufuran dan berikanlah kepadaku rahmat yang dengan dia aku mencapai kemuliaan dari kemuliaan-Mu di dunia dan akhirat .”

DOA MOHON REZEKI

“Ya Tuhan kami , turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit(yang hari turunnya)akan menjadi  hari  raya bagi kami iaitu orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami , dan menjadi  tanda  bagi kekuasaan Engkau , berilah rezeki  kami dan Engkaulah pemberi rezeki yang paling utama .”

DOA MENGHILANGKAN MARAH
“Ya Allah! Ampunilah dosaku serta hilangkan marah hatiku dan selamatkanlah aku daripada kekecewaan .”

DOA MOHON DILANCARKAN LISAN DALAM BERBICARA
“Dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku supaya mereka mengerti perkataanku .”x 

DOA AGAR DAPAT MEMBAYAR HUTANG
“Ya Allah , cukuplah dengan yang dihalalkan oleh Engkau , jauhkanlah dari yang diharamkan oleh Engkau , layakkanlah aku dengan anugerah Engkau , jauhkanlah daripada mengharap-harap selain daripada Engkau .”

DOA MEMOHON DARJAT
“Ya Allah! Sesungguhnya aku ini lemah , maka kuatkanlah aku ,aku ini hina maka muliakanlah aku dan aku fakir maka kayakanlah aku , wahai Zat yang amat pengasih .”

DOA APABILA BERADA DALAM KEADAAN KESUSAHAN DAN PENDERITAAN
“Allah , Dialah Allah Tuhanku , aku tidak menyukai-Nya dengan sesuatu pun . Tiada Tuhan yang sebenar-benarnya melainkan Engkau jua .Maha Suci Engkau sesungguhnya aku adalah orang yang menzalimi diri sendiri .”

DOA MOHON DIJAUHKAN DARIPADA BENCANA
“Dan peliharalah mereka daripada(balasan)kejahatan dan orang-orang yang Engkau pelihara dari (pembalasan) kejahatan pada hari itu , maka sesungguhnya Engkau anugerahkan rahmat kepadanya dan itulah kemenangan yang besar .”


DOA APABILA MELIHAT SESUATU YANG DISUKAI
‘’Segala puji bagi Allah , yang dengan nikmat-Nya sempurnalah segala amalan yang baik .
DOA KETIKA MELIHAT 0RANG DEMAM PANAS
“Dengan nama Allah yang maha agung , kami berlindung kepada Allah yang maha luhur dari kejahatan urat berdarah dan dari kejahatan panasnya api neraka .”

DOA KETIKA MENDENGAR PETIR
“Ya Allah , Janganlah Engkau membunuh kami dengan kemurkaan-Mu dan janganlah Engkau merosakkan kami dengan seksaan-Mu dan sihatkanlah kami seperti sebelum ini .”

DOA KETIKA MENDENGAR BERITA KEMATIAN ATAU KEMALANGAN
“Bahawasanya kami kepunyaaan Allah dan bahawasanya kami akan kembali kepadanya .

No comments:

Post a Comment